חיפוש

נפצעתם במהלך השירות הצבאי? ייתכן ומגיעים לכם פיצויים

מערכת הביטחון וצה"ל בתוכה, היא אולי המערכת החשובה ביותר במדינת ישראל אשר מטרת קיומה היא הגנה על הביטחון. יחד עם זאת, בזמן שהמטרה העיקרית היא שמירה על הביטחון, ישנם מקרים רבים בהם משרתי צה"ל ומערכת הביטחון סופגים פציעה, פיזית או נפשית, במהלך שירותם.

בשל חוק שירות חובה שחל בישראל, המדינה רגישה וקשובה לצרכים של משרתי מערכת הביטחון, ובהתאם ישנו הליך מסודר במסגרתו ניתן לקבל פיצויים עבור פציעה במידה וזכאים להם – תביעה נגד הצבא.

 

כל אחד יכול להגיש תביעה נגד הצבא?

התשובה הקצרה לשאלה זו היא בהחלט לא. גרינברג ושות' המחוקק קבע תנאים ספציפיים ורק מי שעומד בהם רשאי להגיש תביעה נגד הצבא. לפי החוק, אדם זכאי להגיש תביעה נגד מערכת הביטחון במידה והוא נפגע או נפצע במהלך שירותו וכל עוד הפציעה לא התרחשה תחת התנהגות רעה וחמורה.

כלומר, ניתן לתבוע במידה והפציעה התרחשה במהלך פעילות שגרתית במסגרת השירות. אולם, במקרים מסוימים ניתן להגיש תביעה גם במקרה והפציעה התרחשה במהלך חופשה מאושרת מהשירות.

 

המטרה – כיוון סיבתי מובהק

כשזה מגיע לתביעה נגד משרד הבטחון, הדבר החשוב ביותר הוא הוכחת הכיוון הסיבתי. במילים אחרות, כדי לקבל פיצויים צריך להוכיח שהפציעה או הפגיעה התרחשו עקב השירות הצבאי או עקב התנאים הייחודים של השירות הצבאי.

במידה ואין קשר סיבתי או שלא מצליחים להצביע עליו – ככל הנראה לא יתקבלו פיצויים. כדי להעלות את הסיכויים בהקשר הזה, מומלץ להיוועץ בגורם מקצועי, כמו עורך דין משרד הביטחון, אשר בקיא בחוקים הרלוונטיים ויודע להבליט את הכיוון הסיבתי.

 

מתי אפשר להגיש תביעה?

גם בשאלת מועד הגשת התביעה, ישנם תקנות ספציפיות ומדויקות. החוק קובע כי ניתן להגיש תביעה נגד מערכת הבטחון עד שלוש שנים מיום השחרור. יחד עם זאת, ישנם מצבים רפואיים ייחודיים, כמו פוסט טראומה, אשר במסגרתם ניתן להגיש את התביעה גם לאחר שלוש שנים מתום השחרור. כמו כן, ההמלצה היא להגיש את התביעה שנה אחת מיום השחרור לכל המאוחר, באופן הזה ניתן למקסם את סכום הפיצויים במידה ותהיה זכייה בתביעה.

 

איך תובעים?

הליך תביעת מערכת הביטחון הוא אמנם ברור ומסודר, אך קשה ודורש היערכות רבה. הליך התביעה מתחלק לשני שלבים מרכזיים: שלב ההכרה ושלב קביעת הפיצויים. כמו כן, שלב הקבלה הוא שלב ארוך ומורכב למדי, רק במקרה והשלב מתבצע כראוי, ניתן לעבור לשלב קבלת הפיצויים. הליך התביעה הראשוני מתנהל מול קצין התגמולים של משרד הביטחון, זה הגוף שמקבל אליו את כל התביעות של משרתי מערכת הביטחון על הגופים השונים שלב, לרבות צה"ל.

 

לסיכום – אל תהססו לממש את זכויותיכם

במידה ונפצעתם במהלך שירותכם הצבאי, אל תהססו וגשו להליך תביעה כדי לקבל את שמגיע לכם על פי חוק. במידה ותרצו לשמוע פרטים נוספים ולהבין אם אתם עומדים בתנאים הדרושים להגשת תביעה – פנו לעורך דין משרד הביטחון ובחנו את זכאותכם. בהצלחה ובריאות איתנה!

תביעה נגד הצבא

באותו נושא
סיוע משפטי
7 מצבים שבהם תצטרכו סיוע משפטי

בעולם המורכב והמהיר שלנו, בעיות משפטיות עלולות להתעורר באופן בלתי צפוי, ולהשאיר אנשים פרטיים ועסקים זקוקים מאוד למומחיות והכוונה מקצועית. לסיוע משפטי תפקיד מכריע בשמירה

קרא עוד »
המוסד הישראלי לבוררות עסקית
כיצד מתנהל הליך הבוררות

אחד העקרונות החשובים ביותר במדינה דמוקרטית היא מערכת המשפט של המדינה. ככל שהמערכת יותר יעילה, איכותית ומונגשת לאזרח, כך הסיכויים של האזרחים ליישב את הבעיות

קרא עוד »